Nerkowce chronią przed rakiem, utrzymują serce w dobrej kondycji, zapewniają mocne kości, wspierają układ nerwowy, zapobiegają tworzeniu się kamieni żółciowych, wspomagają trawienie, chronią przed anemią, zapobiegają niedoborom witamin oraz eliminują wolne rodniki. 


Kaloryczność nerkowców oraz wartości odżywcze


kcal: 553 kcal / 100 g 
białko: 18,22g
tłuszcze: 43,85g
węglowodany: 30,19g

 

Zawierają również sporą dawkę cennych minerałów oraz witamin tj.:
- potas
- żelazo
-wapń
- magnez 
- fosfor 
- cynk 
- mangan 
- miedź
- selen
- E
- K1
- B1, B2, B3, b5, B6, B9 (kwas foliowy), 
- C


 

Odchudzanie
 

Badania naukowe potwierdzają, że orzechy nerkowca jak najbardziej polecane są nawet w trakcie diety. Należą do grupy orzechów o wysokiej wartości odżywczej i stosunkowo niskiej kaloryczności (553 kcal / 100 g) - porównując - orzech włoski (645 kcal / 100 g) czy laskowy (640 kcal / 100 g). 
Świetnie eliminują one uczucie głodu i przyspieszają pozbywanie się tkanki tłuszczowej z okolicy brzucha. Głównym składnikiem nerkowców są wartościowe nienasycone kwasy tłuszczowe które sprzyjają utracie masy ciała. Ponadto zawierają tryptofan mający swój udział w tworzeniu serotoniny. Nie tylko poprawia ona humor, ale i zmniejsza apetyt. 

 

 

Skóra

 

W orzechach nerkowca znajduje się cynk, który reguluje pracę gruczołów łojowych, zapobiegając występowaniu trądziku; poprawia ogólny wygląd skóry, włosów, paznokci. 
Zawarte w nerkowcach witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A i E) wykazują silne właściwości antyoksydacyjne, dlatego pomagają utrzymać młody wygląd skóry. 

 


Serce -  nerkowce zapobiegną nadciśnieniu i chorobom serca

 

Orzechy nerkowca wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego, m.in. dzięki zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapobiegają podnoszeniu się poziomu cholesterolu i trójglicerydów, wspomagają układ krążenia, chroniąc przed miażdżycą naczyń krwionośnych. 
Poza tym nerkowce to skarbnica potasu (660 mg/100 g), który obniża ciśnienie tętnicze i sprawia, że serce bije regularnie. Można w nich znaleźć także magnez (292 mg/100 g), który rozszerza tętnice i chroni przed zawałem. Poza tym nerkowce zawierają witaminę K (34,1 µg/100 g), która bierze udział w utrzymaniu prawidłowego stężenia czynników krzepnięcia. Dodatkowo kwas oleinowy obecny w nerkowcach korzystnie wpływa na pracę serca. 

 

 

Żołądek

 

Orzechy nerkowca są bardzo pomocne przy zgadze, gdyż zawierają olej łagodzący oparzenia i działający ochronnie na ściany przewodu pokarmowego. Spożywanie tych orzechów może przyczynić się także do wyregulowania nadmiernej produkcji kwasów żołądkowych. 

 

 

 

Candida

 

Do rozwoju grzybicy przyczynia się sporo czynników, a przysmakiem patogennych grzybów jest cukier. Jeśli ktoś je sporo rafinowanego cukru, to niestety musi liczyć się z tym, że prędzej czy później może mieć kłopoty z przerostem drożdżaków. To samo dotyczy antybiotykoterapii, alkoholu, glutenu, nabiału, przetworzonego mięsa i zjełczałych tłuszczów z masowej produkcji. Nawet orzechy z niepewnych źródeł mogą zawierać duże ilość pleśni, które po zjedzeniu przedostają się do naszego organizmu i pogarszają stan zdrowia. Bardzo ważne jest wobec tego to, aby nie kupować najtańszych orzechów o wątpliwej jakości. Mykotoksyny stanowią ogromne zagrożenie dla zdrowia i przyczyniają się do rozwoju wielorakich schorzeń. 

 

 

 

Tarczyca i hashimoto

 

Przy problemach z pracą tarczycy oraz schorzeniami tego narządu w postaci np. Hashimoto czy niedoczynności tarczycy należy bardzo uważać na to, co się spożywa, gdyż ma to bezpośredni wpływ na funkcjonowanie tarczycy. Za pomocą diety można złagodzić nieprzyjemne objawy i móc normalnie funkcjonować na co dzień. Orzechy są źródłem białka i selenu w diecie, które stanowią główny kofaktor enzymów tarczycy. Jak najbardziej warto włączyć do jadłospisu orzechy nerkowca jak również brazylijskie, laskowe i włoskie oraz migdały. Godne polecenia są także nasiona chia, pestki dyni i słonecznika.

 

 

 

Zaparcia

 

Oprócz świeżych warzyw i owoców, które są źródłem błonnika, nie może zabraknąć w diecie również orzechów. Zawierają one nie tylko błonnik, ale także zdrowe tłuszcze, które usprawniają perystaltykę jelit.  Niestety coraz więcej osób boryka się z zaparciami i nie może oddać stolca przez nawet kilka dni, przez co wszystkie toksyny kumulują się w ciele, zatruwając je od środka. Chroniczne zaparcie przyczynia się do rozwoju wielorakich schorzeń. Bardzo duże znaczenie ma to, co spożywamy, dlatego też należy zacząć od przyjrzenia się swojemu menu. Jak najbardziej warto włączyć do swojego jadłospisu nerkowce. 

 

 

 

Depresja


Jeśli ktoś boryka się ze stanami depresyjnymi, to jak najbardziej powinien sięgać regularnie po nerkowce. Zawierają one bardzo ważny aminokwas w postaci tryptofanu. To właśnie on bierze udział w wytwarzaniu serotoniny poprawiającej nastrój, łagodzącej zachowania agresywne i redukujące stany lękowe. Zamiast więc faszerowania się najróżniejszymi medykamentami o niesprawdzonym działaniu, warto wspomóc się darami natury. Orzechy nerkowca są naturalnym antydepresantem.
W Orzechach nerkowca znajduje się również magnez, który wspomaga sprawność układu nerwowego, łagodzi stany stresowe, poprawia pamięć i koncentrację. 

 

 

 

Gluten


Orzechy nerkowca w sposób naturalny nie zawierają glutenu.

 

 

 

Cukrzyca 


W badaniach Uniwersytetu w Montrealu (Kanada) oraz Uniwersytetu w Jaunde (Kamerun), które zostały opublikowane w piśmie "Molecular Nutrition & Food Research wynika, że wyciąg z orzechów nerkowca stymuluje proces wchłaniania glukozy przez komórki mięśni, a co za tym idzie - poprawia się wrażliwość tkanek na insulinę. Regularne ich spożycie korzystnie wpływa na gospodarkę glukozy w organizmie i zmniejsza insulinooporność. Naukowcy przebadali także ekstrakty z innych części rośliny, jednak okazało się, że nie dają taki dobrego efektu. 
Orzechy te mają niski indeks glikemiczny, zatem polecane są osobom chorującym na cukrzycę. 

 

 

 

Ciąża i karmienie piersią


Każda ciężarna i karmiąca kobieta powinna bardzo uważać na to, co spożywa ze względu na zdrowie swoje i swojego maluszka. Orzechy są uznawane za produkty o wysokiej wartości odżywczej. Znajdziemy w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, białko, składniki mineralne, witaminy z grupy B i wiele innych biologicznie aktywnych związków. Orzechy odgrywają ważną rolę w codziennym jadłospisie kobiet ciężarnych i karmiących. Tym bardziej, że dieta matki w tym okresie powinna być nad wyraz bogata w składniki odżywcze. Przyszłe mamy i kobiety w okresie laktacji mogą umieścić w swoim codziennym menu orzechy za wyjątkiem orzechów arachidowych. Orzechy nerkowca zawierają najwięcej żelaza, który jest niezwykle ważnym pierwiastkiem budującym hemoglobinę; posiadają one zatem działanie krwiotwórcze. Są także bogate w cynk, magnez i potas; znajdziemy w nich witaminę C, witaminy z grupy B i kwas foliowy.
Przed wprowadzeniem orzechów nerkowca do diety, dla pewności zapytaj lekarza prowadzącego. 

 

 

 

Zastosowanie nerkowców


Nerkowce znalazły szerokie zastosowanie w kuchni. Można jeść je jako przekąskę, połączyć z innymi orzechami i suszonymi owocami – tworząc wyśmienitą mieszankę bakaliową. Idealne będą do musli, jogurtu czy owsianki. Jak najbardziej nadają się do przygotowania dań makaronowych, zapiekanek i najróżniejszych deserów. Można przygotować z nich wyśmienite kremy orzechowe. Nerkowce świetnie smakują w połączeniu z ryżem, rybami i wszystkimi mięsami. Ciekawe połączenie można uzyskać, łącząc orzechy z warzywami, szczególnie z marchwią, cukinią, brokułem i kalafiorem. Idealnie nadają się do puree, frytek, ciasta francuskiego, można je dodać do koktajlu czy smoothie.
 

Orzechy nerkowca to smaczna przekąska odpowiednia na każdą porę dnia oraz cenny składnik prozdrowotnej diety

26 listopada 2019